Hai-O

Hai-O
Hai-O My Choice For Life

2/27/2012

ROTAVIRUS - Pantau Kualiti Air, Kurangkan risiko jangkitan dengan Penapis Bio Aura

2 minggu lepas saya pulang ke kampung mertua dan terlintas difikiran untuk mengetahui tentang sumber air yang orang kampung gunakan untuk keperluan harian mereka tu datangnya dari mana. Rupa-rupanya dari Paip Luar Bandar yang diberikan percuma kepada penduduk kawasan tersebut dan sumbernya diperolehi daripada Lata Kabu. Maknanya air tersebut tidak dirawat dan saya mula terfikir bahawa betapa bahayanya jika ia dibuat untuk minuman dan masakan sekiranya tiada penapisan dari sumbernya sendiri.

Aduhai...nasib baiklah kawasan rumah mak mertua menggunakan paip air Lembaga Air Perak. Apa yang bermain di fikiran saya ialah bagaimana kita boleh kompromi dengan kesihatan demi wang ringgit...sanggup ker kita berikan air yang tidak bertapis itu untuk buat air susu anak-anak, minuman kepada suami dan lebih-lebih lagi untuk kegunaan orang tua kita????

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan virus ROTAVIRUS yang menular di Perak terutamanya kawasan Hilir Perak dan Batang Padang. 2 kematian dah dikenalpasti melibatkan bayi berusia 10 bulan dan 2 bulan dilaporkan berlaku kerana cirit-birit dan muntah-muntah. Kematian dipercayai berpunca daripada renjatan akibat kekurangan air dalam badan.

Penyakit ini disyaki berpunca dari pencemaran AIR

Aiii..Kalau dah terang lagi nyata banyak penyakit puncanya dari pencemaran air, kenapa kita nak nafikan lagi kepentingan penapis air di rumah kita. Buang rasa ego, buangkan rasa gusar, jangan fikir lagi...dapatkan je satu penapis Bio Aura untuk dipasang dirumah. Kalau nak berkira sangat dengan harga penapis ini, nak ker kita bayar harga kos hospital yang makin tinggi hanya untuk rawatan penyakit berpunca dari pencemaran air macam ni?

ATAU

Dr Mah melawat pesakit di Hospital Tapah dipercayai akibat
jangkitan wabak AGE bawaan virus Rotavirus
Renungkanlah....jangan fikirkan RM sebagai kos, tetapi fikirkan ia sebagai pelaburan mencegah penyakit berjangkit bagi orang yang tersayang......

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews